یاد مرگ، شهوت های غیرمشروع و حرام را در وجود آدمی نابود می سازد، ریشه غفلت و ناآگاهی را قطع می نماید و دل را به وعده الهی تقویت می نماید.
فکری که گناهان را نابود می سازد!
یکی از سفارش های اولیای گرامی اسلامی در برنامه های اخلاقی خود یاد نمودن فراوان از مرگ بوده است.
از این رو از امام صادق (ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: یاد مرگ، شهوت های غیرمشروع و حرام را در وجود آدمی نابود می سازد، ریشه غفلت و ناآگاهی را قطع می نماید، دل را به وعده الهی تقویت می نماید، طبیعت آدمی را نرمی و رقت می بخشد، خواهش های بزرگ نفسانی را درهم می شکند، آتش حرص و طمع امور دنیوی را فرومی نشاند و دنیا را در نظر انسان کوچک و ناچیز می سازد.
همچنین در این باره از پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، روایت شده است که فرموده اند: ویران کننده ی لذت ها را فراوان یاد نمایید!
برچسبها:
برچسبها:
کارشناس شبکه وهابی با تحریف حدیث قرطاس، اعتبار صحیح مسلم و بخاری را زیر سوال برد.
برچسبها:
ناگفته نماند بسیاری از مطالب موجود و عبارت های این کتاب، برگرفته از کتاب "نهج البلاغة" است که البته نویسنده بدون ذکر منبع، آن را به «عمر بن خطاب» نسبت داده است. |
اما در این میان اهل سنت گویا از وجود این کتاب بی نظیر ناراضی هستند از همین رو در پی انتشار کتابی مشابه برای مقابله یا رقابت با "نهج البلاغة" آمده اند از همین رو اخیرا کتابی تحت عنوان «البلاغة العمریة» که عبارت است از "مجموعه سخنان عمر بن خطاب" خلیفه دوم اهل سنت تألیف کرده اند.
این کتاب توسط فردی ناشناس به نام «محمد سالم الخضر» تألیف و در کشورهای مختلف عربی توزیع گردیده است.
ناگفته نماند بسیاری از مطالب موجود و عبارت های این کتاب، برگرفته از کتاب "نهج البلاغة" است که البته نویسنده بدون ذکر منبع، آن را به «عمر بن خطاب» نسبت داده است.
برچسبها:
هنگامى كه ماءمون على بن موسى الرضا (عليه السلام ) را وليعهد خود قرار داد عده اى به در خانه آنجناب آمده اجازه ورود مى خواستند. گفتند به حضرت رضا (عليه السلام ) عرض كنيد يك دسته از شيعيان على (عليه السلام ) مى خواهند خدمت شما برسند. در جواب آنها فرمود من مشغولم آنها را برگردانيد.
برچسبها:
حجت الاسلام والسلمين سيدحسن مدرسي از فضلاي حوزه علميه طي سخناني در جمع زائران حرم حضرت عباس ابراز داشت: يكي از ايرادهايي كه وهابيت به ما ميگيرد مربوط به ايستادن در برابر مزار پيامبر و اولياء خدا و سلام دادن به ايشان است در حالي كه ايراد آنها با نص آيات قرآن در تعارض است.
وي با بيان اينكه وهابيت، سلام دادنِ ما به پيامبر و ائمه طاهرين را اشكال ميكنند گفت: خداي متعال در قرآن كريم سوره صافات به حضرت نوح سلام داده و ميفرمايد: سلام علي نوح في العالمين. اگر سلام گفتن به پيامبر و ائمه اطهار عليهم السلام اشكال داشت، خداوند متعال به حضرت نوج سلام نمي داد.
حجت الاسلام مدرسي در بخش ديگري از سخنان خود به ضرورت تشكر و قدرداني از حق داران در زندگي تاكيد كرد و گفت: در قرآن آمده است كه شكر نعمت باعث ازدياد نعمت مي شود و كفران نعمت كه از برخي بندگان سر مي زند، عذاب شديد را به دنبال خواهد داشت.
وي قدرداني و تشكر و احترام فراوان به پدر و مادر را مورد تاكيد قرار داد و بيان داشت: بر اساس منابع ديني، كسي كه شكرگزار بندگان خدا نباشد، شكرگزار خدا نيز نخواهد بود.
سخنران مراسم، شكرگزاري نسبت به تشرف به اعتاب مقدسه را يادآور شد و گفت: مكان هايي مانند حرم حضرت عباس(ع)، محل ذكر و محل نزول فرشتگان است، از همين رو بايد همگان به ويژه بانوان عفيفانه وارد حرم شويم و حرمت حرم را حفظ نماييم.
منبع:حج
موضوعات مرتبط: پاسخ به شبهات وهابيت ، ،
برچسبها:
زنى دور كعبه طواف مىكرد و مردى نيز پشت سر آن زن مىرفت. لحظهاى آن زن بازوى خود را از چادر بيرون آورد تا كعبه را لمس كند. ناگهان آن مرد دستش را دراز كرد و روى بازوى زن گذاشت. خداوند دست آن مرد را به بازوى زن چسباند. مردم ديدند و ازدحام كردند، چنانكه راه عبور بسته شد.
كسى را نزد امير مكه فرستادند و امير مكه فقها و علما را حاضر كرد و آنها فتوا دادند كه بايد دست مرد را ببرند؛ زيرا آن مرد مرتكب گناه شده است. امير مكه كه از فتواى علماى مكه قانع نشده بود، گفت: «آيا در اينجا از خانواده پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) كسى هست؟ » گفتند: «بله، حسين بن على (عليه السلام) اينجاست».
امير مكه كسى را نزد امام حسين (عليه السلام) فرستاد. امام حسين (عليه السلام) تشريف آوردند. به آن حضرت عرض كردند: «اى فرزند رسول خدا! حكم خدا درباره اينها چيست؟»
امام حسين (عليه السلام) رو به كعبه ايستادند و دستهايشان را بلند كردند.
آنگاه مدتى مكث فرمودند و دعا كردند. سپس به طرف زن و مرد رفتند و دست آن مرد را از بازوى آن زن جدا كردند. امير مكه عرض كرد: «اى حسين! آيا اين مرد را براى كارى كه از او سر زده است، مجازات نكنيم؟» حضرت فرمود: «نه».
گويند آن مرد همان شتربانى است كه در كربلا دست امام حسين (عليه السلام) را قطع كرد و اينگونه لطف آن حضرت را پاسخ داد. (شجره طوبي، حا، عين، ص ۴۲۲ )
//راههاي تقويت فرهنگ حجاب در حج و زيارت، نوشته عباس رجبي
برچسبها:
متن کلام نورانی حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) که در کتاب ارشادالقلوب ج 1 صفحه 68 آمده به شرح ذیل است.
قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله:
1- بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ يَسْأَلُ الْمَغْفِرَةَ وَ هُوَ يَعْمَلُ بِالْمَعْصِيَةِ؛ بد بندهاى است، کسی كه از خدا طلب مغفرت و آمرزش مىكند ولی به گناه مشغول است.
2- وَ يَرْجُو النَّجَاةَ وَ لَا يَعْمَلُ لَهَا؛ اميد به نجات دارد ولي براى آن اقدام نمى كند.
3- وَ يَخَافُ الْعَذَابَ وَ لَا يَحْذَرُهُ؛ از عذاب مى ترسد ولی از آن پرهیز نمى كند.
4- وَ يُعَجِّلُ الذَّنْبَ وَ يُؤَخِّرُ التَّوْبَةَ؛ در انجام گناه شتاب مى كند اما توبه را تأخير مى اندازد.
5- وَ يَتَمَنَّى عَلَى اللَّهِ الْأَمَانِيَّ الْكَاذِبَةَ؛ همچنین بد بندهای است کسی که آرزوهای دروغ و محقق ناشدنی از مورد خداوند دارد.
حضرت بعد از شمردن این پنج ویژگی انسانهای بدکردارمی فرمایند: فَوَيْلٌ لَهُ ثُمَّ وَيْلٌ لَهُ مِنْ يَوْمِ الْعَرْضِ عَلَى اللَّهِ تَعَالَی؛واى بر او، واى بر او، از روز عرضه انسانها و اعمال آنان بر خدا.
إرشاد القلوب إلى الصواب، ج1، ص: 68
برچسبها: